در این مطلب قصد داریم فعالیت ژی برد و واقیت مجازی را بررسی کنیم و جذاب ترین واقعیت های مجازی دنیا را مرور می کنیم.
روزهایی که واقعیت مجازی صرفا به عنوان یک فناوری بازی تصور میشد، گذشته است. زیرا در دهه گذشته، فناوری همه جانبه نقش مهمی در تکامل کسب و کار ایفا کرده است.
طبق آمار انتظار میرود، بازار واقعیت مجازی و واقعیت ترکیبی تا سال 2030 به 300 میلیارد دلار برسد و تحولات هیجانانگیزتری برای تغییر چشماندازهای صنعت رخ دهد.
در سالهای آینده، استفاده از واقعیت مجازی افزایش پیدا میکند. و در نهایت، به یک مفهوم استاندارد تبدیل خواهد شد که کارکنان و مشتریان شما در محل کار یا به عنوان بخشی از تجربه خرده فروشی خود انتظار آن را خواهند داشت.
گروه ژی با سابقه ساخت فیلم کوتاه رهایم مکن، با تکیه بر تکنولوژی واقعیت مجازی و همچنین استفاده از تور مجازی جهت نمایش محیط ژی بردهای تبلیغاتی در فروشگاه های فرهنگی و FMCG از فعالان این حوزه محسوب میشود.
با مراجعه به صفحه اصلی Jeeboard.digital و انتخاب گزینه تور مجازی امکان مشاهده تمام ژی بردهای تبلیغاتی نصب شده را خواهید داشت.
VR به دلیل پتانسیل داستان سرایی و توانایی آن برای ایجاد یک تجربه سرگرم کننده و به یاد ماندنی مورد توجه قرار گرفته است.
از آنجایی که 78 درصد از مردم اکنون با واقعیت مجازی آشنا هستند، گنجاندن یک عنصر دیجیتال در کمپین بازاریابی شما می تواند عنصری تازه، مرتبط و آشنا را به محصولات و خدمات شما اضافه کند.
در یک نظرسنجی اخیر، گزارش شده است که 61 درصد از خریداران، از خرده فروشان میخواهند که فناوری واقعیت مجازی را در محصولات خود بگنجانند. که این امر نشان میدهد واقعیت مجازی مختص به آینده نیست و در حال حاضر میتواند کاربردهای فروانی داشته باشد.
توجه به این کاربردها در بازاریابی، درها را به روی طیف وسیعی از فرصت های فراگیر باز میکند تا به شما کمک کند برند خود را از رقبا متمایز کنید و با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید.
نمونه های موفق استفاده VR در برند های معروف:
مدل کسب و کار TOMS بر پایه اثرگذاری مثبت در جهان است. به ازای هر جفت کفش TOMS که خریداری میکنید، این شرکت یک جفت کفش را به افراد نیازمند اهدا میکند. برای تحقق بخشیدن به این چشم انداز، TOMS کمپین “راه رفتن در کفش های آنها” را ایجاد کرده است. خریداران از یک صندلی واقعیت مجازی برای تجربه سفر استفاده می کنند، به واسطه این تکنولوژی مشتری از کالیفرنیا به کلمبیا سفر میکند تا با کودکی ملاقات کند که مستقیما از خرید کفش او سود میبرد.
موسس تام، بلیک مایکوسکی، توضیح می دهد: “VR بهترین فناوری است که من برای ایجاد همدلی دیده ام.” این یک روش موثر برای مشتریان است که عملاً شاهد تأثیر مشارکت آنها بر جهان هستند.
رستوران مک دونالد:
در سوئد، مک دونالد جعبه های Happy Meal را به هدستهایVR تبدیل کرده است.
مک دونالد با یک ترفند بازاریابی، این تکنولوژی را در جعبه های غذا برای کودکان وارد کرد. این برنامه محدود 3500 هدست را در 14 رستوران مک دونالد در سراسر شمال سوئد در دسترس قرار میداد. کودکان ابتدا باید سوراخ های چشم و بینی پاکت را پاره کنند ، نیمی از جعبه را بچسبانند و لنزها را وارد کنند.
بنابرین شکل اعمال این تکنولوژی فرقی ندارد- چه بردن مشتریان به یک تور مجازی باشد- یا ارائه مجازی محصولات و خدمات باشد. اضافه کردن وی آر به کمپینهای تبلیغاتی یکی از مطمئن ترین راه ها برای گسترش برند شماست.
فیلم کوتاه گروه ژی با واقعیت مجازی
نخستین فیلم داستانی کوتاه با تکنیک ۳۶۰ درجه VR (واقعیت مجازی) با حمایت مالی گروه ژی ساخته شده است. این فیلم کوتاه با عنوان «مرا رها نکن»، روایتی است از تلخ کامی های مهاجران جنگ. تکنیک ساخت این فیلم برای نخستین بار در ایران برای ساخت یک فیلم داستانی اجرا شده است.
واقعیت مجازی (VR) یک فناوری فراگیر است که کاربران را در یک محیط مجازی غوطه ور میکند .در یک زنجیره از واقعیت تا مجازی، VR نشان دهنده فناوری است که به طور کامل واقعیت را با مجازی جایگزین می کند و کاربر را به مکان و زمان دیگری میبرد. این برخلاف واقعیت افزوده (AR) است که در آن عناصر مجازی، صرفا واقعیت را میپوشانند.
سرمایهگذاریهای صنعت در VR سالانه در حال رشد است که از زمان همهگیری COVID-19 بیشتر نیز شده است.
طبق برخی برآوردها، بازار جهانی VR در سال 2020 به 15.81 میلیارد دلار رسیده و ارزش بازار VR با نرخ سالانه تقریباً 30٪ به رشد خود ادامه خواهد داد.
تردید مدیران برای پذیرش واقعیت مجازی ممکن است با داستانهای سرمایهگذاری ناکارآمد در فنآوری پیشرفته و سودهایی که محقق نشدند تقویت شود. گروه ژی از سال 1395 با توجه به محبوبیت این فناوری در آینده، استفاده از این تکنولوژی را در پروژه های آتی خود امری حتمی میدانست.
تجربه واقعیت مجازی آئودی که فروش خودرو را نزدیک به 70 درصد افزایش داد.
اگرچه این حکایات الهامبخش هستند، اما نمیتوانند راهنمایی استراتژیک خاصی ارائه دهند که کسبوکارها را قادر سازد تا مناسب بودن بازاریابی واقعیت مجازی را تعیین کنند.
برای کسب و کارهای مشتری محور، یک استدلال در حمایت از بازاریابی واقعیت مجازی این است که مصرف کنندگان مدرن “معتاد به فناوری” هستند. اما سرمایه گذاری در این فناوری نیاز به انگیزه قوی برای استفاده از رویکرد بازاریابی استراتژیک دارد. همچنین نوع محصول و مصرف کنندگان هدف نقش مهمی در استقرار استراتژیک فناوری جدید دارند.
متأسفانه برای کسبوکارهایی که از واقعیت مجازی استقبال میکنند، راهنمایی روشنی در مورد استقرار VR برای اهداف بازاریابی وجود ندارد. تحقیقات قبلی که به تولید VR به عنوان یک صنعت می پردازد، مختص به بازاریابی نیست.
در غیاب دستورالعملهای بازاریابی در خصوص تکنولوژی واقعیت مجازی، درخواست ها برای بازاریابی واقعیت مجازی احتمالاً بدون پاسخ باقی میمانند.
برای تعیین یک دستور العمل بازاریابی در حوزه واقعیت مجازی باید یک پروسه تبیین گردد که در آن مشخص شود، واقعیت مجازی چگونه میتواند به اهداف بازایابی کمک کند؟ محصولات و ابتکارهای واقعیت مجازی چه مواردی را شامل میشود؟
رویکرد امروزی مارکتینگ، توجه کامل به مسیری است که مشتری در هنگام خرید طی میکند.
پنج مرحله ای که توسط مشتری در فرآید خرید طی میشود:
1. زیر نظر گرفتن کالا یا برند در بازار توسط مشتری
این مرحله از سفر مشتری با اهداف بازاریابی مرتبط با آگاهی از برند ارتباط دارد. برای برندهایی که هدفشان تأثیرگذاری بر توجه مصرف کننده است، VR به دلیل ویژگی های جلب توجه آن، یک فرصت منحصر به فرد را دراختیار صاحبان برند قرار میدهد .در این مرحله ، شکل گیری نگرش مثبت نسبت به برند مهم است و VR در فراخوانی مثبت موثر بوده است.
2. ارزیابی کالا یا برند توسط مشتریان:
برای بسیاری از دسته بندی های محصول، توانایی ارزیابی محصول قبل از خرید بسیار مهم است. اهداف ارتباطی بازاریابی در این مرحله، شامل تأثیرگذاری بر قضاوت مصرف کنندگان، در خصوص ویژگی های محصول و کیفیت محصول است. استفاده از تور مجازی در فروشگاهها، بعد از نصب ژی برد یا حتی قبل از نصب آن برای نمایش جانمایی ژی برد ها برای ارزیابی و کمک به تصمیمگیری درست صاحبان برند بسیار موثر است.
باتوجه به اثرات مثبت این فناوری، گالری ژی امکان بازدید، به صورت مجازی از آثار عکاسان را در وبسایت خود”Jee.gallery” فراهم نموده است. شما با انتخاب تور مجازی در سایت ژی گالری وارد این محیط میشوید و تمام آثار در طبقات مختلف گالری را میتوانید مشاهده کنید و در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتر در خصوص اثر مورد نظر خود داشتید با فعال کردن گزینه صوتی اطلاعات اثر در اختیار شما قرار میگیرد.
محیطهای واقعیت مجازی برای مصرف کنندگانی که مایل به مرور محصولات یا جستجوی یک مورد خاص هستند بسیار مناسب است و VR به طور فزاینده ای در خرده فروشی ها برای حل مسائل ناملموس بودن ذهنی و فیزیکی و کاهش خطر و اضطراب درک شده مصرف کنندگان استفاده میشود. VR به لطف توانایی خود در نمایش واقعیت، برای فعال کردن ارزیابی مصرف کنندگان بسیار مناسب است. یک مثال مناسب ازین دست، برند L’Oréal است، این برند زیبایی ازفناوری واقعیت مجازی استفاده کرده است تا به مشتریان این امکان را دهد، قبل از خرید محصولات آرایشی و مو آن را به صورت مجازی امتحان کنند.
3. خرید و پرداخت:
در این مرحله مهم ترین نکته افزایش میل مشتری به پرداخت است. VR می تواند به عنوان یک نمایش کارآمد از یک محیط خرید در زمینه های مختلف عمل کند. خرید اقلام در VR که v-shopping نامیده می شود، توسط چندین برند مصرف کننده محور با موفقیت پیاده سازی شده است.
برند سواروسکی یک عمارت VR راه اندازی کرده که در آن مشتریان میتوانند محصولات را با یک رابط یکپارچهشده، با مستر کارت پرداخت کنند. نکته مهم این است که محیط های خرید VR بهتر از محیط های دیجیتال غیر VR عمل میکنند. به طور خاص، عناصر واقعیت مجازی تقویتشده مانند لذت مصرفکننده، واقعگرایی، حس حضور، و کنترل درک شده، قصد خرید و تمایل به پرداخت را افزایش میدهند و در عین حال حساسیت نسبت به قیمت را کاهش میدهند.
گروه ژی برای فراهم شدن پرداخت سریع و آسان در سایت ژی گالری، بعد از اینکه بازدید کننده از طریق تور مجازی تمامی آثار هنرمندان را دید، بعد از انتخاب اثر مورد نظر با انتخاب گزینه پرداخت به راحتی اثر هنری مورد نظر خود را خریداری خواهد کرد.
4. لذت مشتری در طی فرآیند خرید:
این مرحله از سفر مصرف کننده، اهداف بازاریابی در جهت بهبود تجربه مصرف کننده است. واقعیت مجازی بهعنوان چیزی فراتر از یک کانال رسانهای، میتواند تجربه بهتری نسبت به عکسها یا ویدیوها ارائه دهد. VR را می توان در یک محیط آنلاین گنجاند، اما تجربه واقعی زندگی را نیز می توان با ادغام آن با VR افزایش داد. به عنوان مثال، یک تجربه واقعیت مجازی آرامش بخش در یک مرکز خرید شلوغ، نگرش مصرف کنندگان را نسبت به مرکز خرید، رضایت و اهداف وفاداری بهبود بخشد.
5. حمایت مشتری از برند یا کالا:
هدف ارتباطات بازاریابی از تسهیل WOM (words of mouth) و حمایت مصرفکننده از برند، برای افزایش آگاهی دیگران از برند مفید است و مستقیماً با تجربه مصرف کننده مرتبط است.
VR تجربه بهتری را برای مصرفکننده امکانپذیر میکند، که در نهایت تمایل مصرفکننده را برای توصیه برند به دیگران افزایش میدهد. این اثر با حس حضوری که مصرفکنندگان در VR تجربه میکنند مرتبط بوده.
پس از تعیین اهداف بازاریابی VR، کسب و کارها باید برنامه های کاربردی VR را انتخاب و طراحی کنند. ما پیشنهاد میکنیم که ویژگیهای فنی VR باید با اهداف استراتژیک، و همچنین ملاحظات محصول و هدف در ارتباط باشند.
انتخاب ویژگی های VR بر اساس اهداف بازاریابی:
راهحلهای VR از نظر غوطهوری، میدان دید، دیدگاه کاربر، استریوسکوپی و درجات آزادی و سایر پارامترهای فنی متفاوت هستند. این ویژگیهای فنی، به نوبه خود، ممکن است اثرات متفاوتی بر مصرفکنندگان داشته باشند و نتایج متفاوتی را برای مصرفکننده ایجاد کنند.
مشخصات فنی، نیازهای بودجه متفاوتی را در تولید VR ایجاد می کند. درک این نکته مهم است که از چه ویژگی هایی باید برای به حداکثر رساندن کارایی VR در دستیابی به اهداف بازاریابی خاص استفاده کرد.
ویژگیهای فنی واقعیت مجازی معمولاً بر حس حضور کاربران تأثیر میگذارد.
به طور خاص، چنین ویژگی هایی عبارتند از:
- میدان دید: میدان نسبی دید کاربر که در آن تصاویر VR وجود دارد. آنها می توانند از یک نمایشگر روی سر (HMD) که به طور کامل میدان دید را در بر می گیرد تا تجربه واقعیت مجازی بر روی صفحه نمایش رایانه یا گوشی هوشمند متفاوت باشند.
- تصاویری استریوسکوپی (در مقابل تکبینی): اینها جهان را بهصورت سهبعدی (در مقابل دو بعدی)، شبیه به دید واقعی انسان به تصویر میکشند. این روش باعث ایجاد تصویری سهبعدی و واقعگرایانهتر در واقعیت مجازی میشود و حس حضور و غوطهوری کاربر را افزایش میدهد.
- واقع گرایی فضایی: تجربه ای که با قرار دادن کاربران VR در یک فضای قابل قبول در مکانی و ارتفاعی که به طور قابل تصوری می توانند بنشینند یا بایستند به دست می آید. وفاداری در نمایش جهان فیزیکی در یک محیط مجازی اشاره دارد. این شامل نمایش واقعی اشیاء، فیزیک دقیق و روابط فضایی معتبر بین اشیاء و کاربر است.
- دستیابی به واقعیت فضایی، در واقعیت مجازی شامل فناوریهای پیشرفتهای مانند نمایشهای با وضوح بالا، مدلسازی سهبعدی، روشنایی و سایهبندی واقعی و ردیابی حرکت دقیق است. این فناوریها هدف ایجاد یک جهان مجازی جذاب و معقولیتآمیز هستند که به طور نزدیک به محیط فیزیکی شبیه باشد.
- واقعگرایی زمانی: واقعگرایی زمانی به معنای ایجاد یک تجربه واقعیتمند از گذشت زمان در یک محیط مجازی است. این مفهوم به کاربر اجازه میدهد تا به طور معقولانه احساس کند که زمان در محیط مجازی به یک شیوه واقعی و معتبر جریان دارد.
توضیحاتی کلی در خصوص این فناوری که رو بهروز محبوب تر خواهد شد و استراتژی کلی مورد نیاز برای پیادهسازی موفق این تکنولوژی در مارکتینگ داشتیم و بازهم تاکید داریم، بازاریابان ابتدا باید اهداف بازاریابی VR را ایجاد کنند و ضمن نگه داشتن ملاحظات محصول و هدف ، برنامه های VR مناسب را انتخاب و طراحی کنند.
در صورت نیاز به مشاوره، برای اسفاده این فناوری در برند خود یا طرح سوالات بیشتر از طریق پر کردن فرم مشاوره در صفحه اصلی سایت JEEBOARD.DIGITAL یا تماس با مرکز پشتیبانی، با گروه ژی در ارتباط باشید.
شما مقاله ژی برد و واقیت مجازی را مطالعه کردید، برای مطالعه سایر مقالات گروه ژی نیز می توانید به بخش مقالات از طریق لینک زیر مراجعه کنید.